Warszawa:TOR Bezpieczeństwo w taxi

Z ok. 112 mln przejazdów rocznie i 19 mln użytkowników rynek przejazdów na aplikacje jest dziś wart 2,5 mld zł i szybko rośnie. Jednocześnie rośnie też liczba nieprawidłowości, w tym przestępstw o charakterze seksualnym popełnianych przez kierowców. Przepisy nie nakładają na pośredników wymogu weryfikacji najbardziej podstawowych dokumentów poświadczających legalność kierowcy i pojazdu, jakimi są wypis z licencji i identyfikator kierowcy taxi. Rząd przygotował co prawda nowe regulacje, które mają poprawić bezpieczeństwo, ale w ocenie ekspertów ZDG TOR będą one niewystarczające.

Zdaniem ekspertów TOR uszczelnienie systemu weryfikacji kierowców poprzez cyfryzację oraz bezpośrednią kontrolę identyfikatorów kierowców taxi to główne rekomendacje z raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR pt. „Bezpieczeństwo przewozów taksówką na aplikację. Aktualny stan i konieczne zmiany. Rynek przewozów osób na aplikację dynamicznie rośnie. O ile w 2018 r. był on wart 870 mln zł, to już w 2022 r. wartość ta wzrosła do 2,5 mld zł przy liczbie przejazdów sięgającej 112 mln. Kolejne lata przyniosą dalszy rozwój – wartość przewozów na aplikację w 2025 ma wynieść 4,7 mld zł.

Wraz ze wzrostem liczby i wartości przewozów realizowanych na aplikację wzrosła również liczba przypadków przestępstw o charakterze seksualnym popełnianych w autach zamawianych przez aplikację. Ich ofiarami są najczęściej kobiety . w 2022 r. odnotowano kilkadziesiąt tego typu zdarzeń, co oznacza średnio jeden przypadek na ok. 3 mln przejazdów. Żeby zapobiec podobnym sytuacjom rząd przygotował niedawno nowe regulacje, które mają poprawić bezpieczeństwo.Planowana nowelizacja przepisów nie zapewnia jednak efektywnych narzędzi do weryfikacji kierowców świadczących przewozy. Eksperci ZDG TOR postulują w raporcie szereg rozwiązań, które mogłyby pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo przejazdów – w tym m.in. ujednolicenie zasad weryfikacji kierowców, dodanie do procedowanych obecnie przepisów dodatkowego dokumentu do weryfikacji bezpośredniej w postaci identyfikatora kierowcy taxi (oprócz dowodu tożsamości i prawa jazdy), a także stworzenie cyfrowych rejestrów licencji pojazdów i kierowców, do czego można wykorzystać już istniejące rejestry jak CEPiK czy CEIDG.

Przetwarzanie oraz możliwość wymiany danych przez pośredników dadzą znacznie lepszy efekt, jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa. Dane zebrane w jednym miejscu mają potencjał do generowania wartości ekonomicznej i społecznej, w tym przypadku dotyczącej bezpieczeństwa o dużo większym .TOR przypomina, że obecnie na ostatnim etapie legislacyjnym jest nowelizacja przepisów, która wprowadza dodatkowe obowiązki weryfikacji kierowców przez pośredników w przewozach osób.

[download-attachment id=”3084″ title=”RAPORT_TOR”]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *